Od ponad 30 lat zajmuję się pedagogiką dr Montessori, kształcenie dorosłych uważam za doświadczenie transformacyjne. Odkrycia Marii Montessori zmieniły życie moje i moich dwóch córek. Obydwie, teraz już dorosłe kobiety, były prowadzone tą metodą od najmłodszych lat i swoje sukcesy w życiu bezpośrednio przypisują montessoriańskiej ścieżce edukacyjnej. Obie córki wychowały się w Kanadzie, gdzie edukacja Montessori jest bardzo dobrze znana. Kiedy moje dzieci były w szkole podstawowej zajęłam się edukacją dorosłych, prowadząc kursy Montessori w Toronto w Kanadzie, w Houston w USA i od 2008 roku w Polsce. Montessori to moja pasja i sposób na zmianę świata na troszeczkę lepszy. Wierzę, że pracując z najmłodszymi dziećmi mamy największy wpływ na to kim one będą.
Moja transformacja polegała na zmianie myślenia o dzieciach. Maria Montessori mówiła o potrzebie zobaczenia „nowych dzieci”, dzieci szczęśliwych i spokojnych, dzieci kochających się uczyć i niewrażliwych na pochwały czy nagrody dorosłych.
Zapraszam Cię do rozpoczęcia swojej transformacji i stawania się prawdziwym przewodnikiem dziecka, odrzucenia fałszywych założeń edukacji konwencjonalnej. Jeżeli od zawsze chcesz pracować z dziećmi a pruski model edukacji Ci nie odpowiada to mamy wiele wspólnego i propozycja szkoleń w Instytucie Montessori jest dla Ciebie.
Joanna Maghen (dyrektor PIM)
Nasze szkolenia są nastawione na przekazanie autentycznych wzorców pedagogiki Marii Montessori. Nie szukamy najkrótszej drogi, a raczej proponujemy naszym słuchaczom dużo rzetelnej pracy ukierunkowanej na miarodajne efekty.
Polski Instytut Montessori rozpoznaje, akceptuje i promuje następujące kompetencje dla przewodników Wczesnej Edukacji Montessori (przytoczone za Międzynarodowym Komitetem Akredytacyjnym Montessori d/s Kształcenia Nauczycieli – The Montessori Accreditation Council for Teacher Education, MACTE).
Nabyte kompetencje:
Filozofia i rozwój człowieka według dr Montessori.
Rozumie i stosuje w praktyce filozofię dr Montessori.
Rozumie i potrafi praktycznie zastosować́ wiedzę faz rozwojowych.
Prezentuje dowody na rozwój osobisty osiągany poprzez samoocenę̨ i introspekcję.
Prezentuje wiedzę na temat norm rozwoju i zachowania oraz zna zasady postepowania w przypadku wczesnej interwencji.
Umie prowadzić́ obserwacje i dokumentację oraz posiada umiejętności potrzebne do planowania i rejestrowania postępów dzieci.
Potrafi wykorzystać wrażliwość kulturową w celu wspierania indywidualnego rozwoju dzieci.
Potrafi zastosować w praktyce efektywne strategie pracy w grupie.
Stosuje w pracy niezbędne techniki administracyjne.
Potrafi zaprezentować́ zasady planowania otoczenia i budowy materiałów Montessori.
Potrafi jasno przedstawić́ cele i sekwencję programu nauczania Montessori.
Potrafi zaprojektować i modyfikować przygotowane otoczenie zgodnie z potrzebami i danym etapem rozwoju dzieci.
Stosuje różnorodne strategie komunikacyjne i metody oceny.
Potrafi współpracować z rodzinami i opiekunami dzieci.
Wierzymy, że uczenie się to proces aktywny. Program szkoleniowy skonstruowany jest na zasadzie logicznego prezentowania pojęć i zdobywania wiedzy poprzez własne doświadczenia. Cenimy sobie dyskusje i wymianę doświadczeń, dlatego wprowadziliśmy innowacyjny program e-learningowy.
Program 2,5-6 lat – dla kogo?
Szkolenie obejmuje 486 godzin zegarowych zajęć
Szkolenie kończy się uzyskaniem Dyplomu Nauczyciela Montessori wydanego przez Polski Instytut Montessori.
Opłata rejestracyjna - 1500 zł
Czesne - 5300 (możliwość płatności w 5 ratach)
Bezpłatna dostawa materiałów szkoleniowych do domu uczestnika
Miejsca spotkań: Ośrodek Szkoleniowy PIM ul. Kłosia 7 w Warszawie
Godziny spotkań: 9.00-17.00
Terminy zajęć:
Polski Instytut Montessori został wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych pod numerem ewidencyjnym 2.14/00260/2022. Wpis ten może pomóc przy ubieganiu się o najróżniejsze formy dofinansowania (PARP lub urzędy pracy) sprawdź na naszej stronie zakładkę dofinasowanie.
Zakres tematyczny:
Filozofia i teoria edukacyjna Montessori
Budowa przygotowanego otoczenia
Obserwacja, jako podstawowe narzędzie pracy nauczyciela Montessori
Neurologiczny rozwój mózgu i jego znaczenie dla edukacji małego dziecka
Praca z rodzicami i budowanie wspólnoty w placówce Montessori
Otwieranie nowej placówki, najlepsze praktyki, wymagane dokumenty w placówce Montessori
Czym różni się placówka Montessori od placówek konwencjonalnych
Wychowanie do pokoju, czyli montessoriańskie sposoby rozwiązywania konfliktów
Prowadzenie zespołu nauczycielskiego przez pierwsze trzy lata
Życie codzienne
Ćwiczenia życia praktycznego tworzą fundament do dalszej nauki. Tematyka obejmuje: ćwiczenia wstępne, małą motorykę, samoobsługę , dbanie o otoczenie, lekcje dobrego wychowania, lekcje ciszy. W trakcie kursu uczestnicy dowiedzą się także, jak analizować rozwój niezależności dziecka, która pojawia się w efekcie stosowania powyższych ćwiczeń.
Sensoryka
Ćwiczenia z materiałem sensorycznym wspomagają dzieci w rozwoju i doskonaleniu zmysłów w siedmiu obszarach: rozmiarze, kolorze, kształcie, dotyku, dźwięku, zapachu i smaku. Uczestnicy nauczą się jak stosować lekcję trójstopniową. Poznają proces uczenia się pojęć abstraktu przy pomocy fizycznych materiałów.
Matematyka
Kurs zaczyna się od zrozumienia roli „matematycznego umysłu”. Tematy zajęć obejmują̨ materiały pomagające małemu dziecku w operowaniu liczbami do 9999, pozycyjnym zapisie liczb, liczeniu linearnym, czterech działaniach matematycznych, zapamiętywaniu praw matematycznych. Na zajęciach zaprezentujemy pełen zakres materiału przedszkolnego włącznie z komodą matematyczną, tablicą pitagorasa i tabelami matematycznymi.
Język Polski
Tematyka tego działu obejmuje rozwój i wzbogacanie słownictwa u małego dziecka. Naukę analizy słuchowej, pisania i czytania oraz wprowadzenie pierwszych pomocy z gramatyki. Uczestnicy dowiedzą się jak pracować z Szorstkimi literami, dużym i małym ruchomym alfabetem, tablicami, metalowymi ramkami i materiałem farmy.
Kultura
Ten dział opracowuje ćwiczenia mające na celu rozwój poczucia przestrzeni geograficznej i czasu historycznego u małych dzieci. Przedstawimy również zagadnienia z botaniki i zoologii. Dziecko uczy się poprzez klasyfikację organizmów żywych. Kursanci zapoznają się z takimi materiałami jak: globusy, mapy, formy ukształtowania terenu, linie czasowe, kalendarze, określanie czasu, świat ożywiony i nieożywiony, zwierzęta, rośliny. Ważnym celem kursu jest towarzyszenie dzieciom w rozwijaniu pełnej szacunku postawy wobec zwierząt i roślin w naszym środowisku naturalnym.
Muzyka
Na zajęciach dowiesz się jak prowadzić ćwiczenia na linii oraz jak wprowadzić w klasie Dzwonki Motessoriańskie.
Sztuka
Podczas zajęć nauczysz się jak wprowadzić stolik do sztuki w klasie przedszkolnej. Dowiesz się o "wolnym rysunku" oraz poznasz wiele prac i rozwinięć do materiału podstawowego. Nauczysz się jak projektować rozwinięcia dla dzieci starszych oraz jak przygotować otoczenie by dzieci mogły rozwijać swoja kreatywność.
Polski Instytut Montessori
ul. Lwowska 11/3
00- 660 Warszawa
Polski Instytut Montessori
ul. Kłosia 7
02- 466 Warszawa
Nr wpisu do RIS: 2.14/00260/2022
✉ sekretariat.pim@montessori.info.pl
☎︎ 781 693 705 (pon.- pt. godz. 9-13)
✉ sekretariat.pim@montessori.info.pl
☎︎ 723 555 502 (pon.-pt. godz. 9-13)
✉ instytut.montessori@gmail.com
☎︎ 667 879 300 (pon.- pt. godz. 9-17)