2016 Program wakacyjny Montessori Master Teachers - DNeil i Michael Duffy
Zapisy w ramach programu
2016 Program wakacyjny Montessori Master Teachers – DNeil i Michael Duffy
Na kurs
Formularz rejestracyjny

* pola wymagane


Informacja prawna

Ochrona antyspamowa

CAPTCHA

Obecnie w naszym kraju dzia┼éa ju┼╝ wiele szk├│┼é Montessori. S─ů to nowe, pr─Ö┼╝nie rozwijaj─ůce si─Ö plac├│wki, cz─Östo borykaj─ůce si─Ö z wyzwaniami: prac─ů z rodzicami, planowaniem, motywacj─ů dziecka czy kierowaniem klas─ů przez nauczyciela.

Wychodz─ůc naprzeciw potrzebom tych plac├│wek, Polski Instytut Montessori z ogromn─ů przyjemno┼Ťci─ů zaprasza na unikatowy program dla nauczycieli i dyrektor├│w szk├│┼é podstawowych, prowadzony przez┬ápa┼ästwa DÔÇÖNeil i Michael Duffych, kt├│rzy┬ápodziel─ů si─Ö z nami 40-letnim do┼Ťwiadczeniem┬áz pracy w klasie, szkolenia doros┼éych i prowadzenia szk├│┼é.

Program ma za zadanie przedstawienie teorii i codziennej praktyki w ┼Ťrodowisku Montessori. Po roku konsultacji plac├│wek przez naszych trener├│w widzimy wyra┼║n─ů potrzeb─Ö om├│wienia opisanych ni┼╝ej zagadnie┼ä.

Warsztaty b─Öd─ů sk┼éada┼éy si─Ö z dw├│ch sesji: porannej, po┼Ťwi─Öconej zagadnieniom teoretycznym, oraz popo┼éudniowej ÔÇô praktycznej.

Cena: 3100 zł, 50% zniżki dla kadry PIM

Miejsce: Międzynarodowe Centrum Edukacji Montessori, ul. Dzierzby 26/28, Warszawa-Ursynów

Planowany termin:┬á8-24 sierpnia 2016, z wyj─ůtkiem niedziel, w godz. 9.00-17.00

Tematyka sesji porannych ÔÇ×Filozofia i Zarz─ůdzanie klas─ůÔÇŁ

Przygotowanie nauczyciela.┬áZostanie nauczycielem Montessori, wymaga od doros┼éego przej┼Ťcia radykalnej transformacji. Maria Montessori wzywa┼éa nauczycieli, by byli jednocze┼Ťnie rzemie┼Ťlnikami, naukowcami i ÔÇ×┼Ťwi─ÖtymiÔÇŁ. Poci─ůga to za sob─ů zmian─Ö podej┼Ťcia do uczni├│w oraz odmienne rozumienie swojej roli jako nauczyciela w por├│wnaniu z za┼éo┼╝eniami konwencjonalnej edukacji.

Przygotowanie otoczenia.┬áTo jest jeden z kluczowych element├│w naszej pedagogiki i stanowi istotn─ů cz─Ö┼Ť─ç filozofii montessoria┼äskiej. Ta sesja przygotuje uczestnik├│w do stworzenia fizycznego, intelektualnego, spo┼éecznie zaanga┼╝owanego i duchowego otoczenia w klasie.

Psychologia rozwojowa.┬áCztery etapy rozwoju wg Marii Montessori wyznaczaj─ů rozw├│j dziecka pod wzgl─Ödem psychicznym, poznawczym, spo┼éecznym i emocjonalnym. Te etapy wyznaczaj─ů ramy naszej pedagogiki. Podczas zaj─Ö─ç nacisk zostanie po┼éo┼╝ony na drugi etap rozwoju (wiek 6-12 lat), ale w odniesieniu do wszystkich pozosta┼éych etap├│w.

Rozw├│j neurologiczny.┬áPoznanie rozwoju neurologicznego cz┼éowieka od ┼éona matki do doros┼éo┼Ťci pokazuje, jak wy┼éaniaj─ů si─Ö ÔÇ×fazy sensytywneÔÇŁ: od neurogenezy (formowania si─Ö neuron├│w) w ┼éonie matki do synaptogenezy (kszta┼étowania si─Ö po┼é─ůcze┼ä mi─Ödzy neuronami), kt├│ra nast─Öpuje w wyniku interakcji z otoczeniem.

Fundamentalne zasady.┬áJakie warunki musi spe┼éni─ç program edukacji, by nazwa─ç go prawdziwie montessoria┼äskim? Na tych zaj─Öciach przedstawimy list─Ö wskaz├│wek, kt├│re mog─ů pos┼éu┼╝y─ç jako punkt wyj┼Ťcia do oceny programu nauczania.

Edukacja kosmiczna.┬áEdukacja kosmiczna jest sercem programu Montessori, spoiwem, kt├│re ┼é─ůczy wszystkie zagadnienia w jednej p┼éaszczy┼║nie. Po og├│lnym wprowadzeniu do edukacji kosmicznej na tej sesji przeanalizujemy, jak r├│┼╝ne Wielkie Lekcje przedstawi─ç jako edukacj─Ö prawdziwie zintegrowan─ů.

Autonomia / Samodyscyplina.┬áZarz─ůdzanie klas─ů w ┼Ťrodowisku montessoria┼äskim ma charakter szczeg├│lny, poniewa┼╝ oczekuje si─Ö, ┼╝e to┬áucze┼ä sprawuje kontrol─Ö nad w┼éasn─ů edukacj─ů┬ápoprzez niezale┼╝n─ů prac─Ö. W┼éa┼Ťnie zaanga┼╝owanie w prac─Ö ma otwiera─ç drog─Ö do samodyscypliny i dzi─Öki temu rozwi─ůzywa─ç problemy z zachowaniem, kt├│re zwykle pojawiaj─ů si─Ö w klasie.

Budowanie spo┼éeczno┼Ťci / Edukacja dla Pokoju.┬áNaszym podstawowym narz─Ödziem do utrzymania dyscypliny w klasie montessoria┼äskiej, poza zaanga┼╝owaniem ucznia w owocn─ů prac─Ö, jest nacisk, jaki k┼éadziemy na budowanie spo┼éeczno┼Ťci. Zachowanie dziecka jest wynikiem szacunku dla wszystkich cz┼éonk├│w spo┼éeczno┼Ťci szkolnej. Nauczyciele w pierwszym rz─Ödzie tworz─ů atmosfer─Ö wzajemnego szacunku i ucz─ů pokojowych metod rozwi─ůzywania konflikt├│w.

Obserwacja.┬áW obecnych czasach, kt├│re opanowa┼éa obsesja test├│w, obserwacja nadal pozostaje g┼é├│wnym narz─Ödziem pracy nauczycieli Montessori. Wykorzystuj─ů j─ů do oceniania post─Öp├│w swoich uczni├│w oraz s┼éu┼╝y ona do tego, by w┼éa┼Ťciwie odpowiada─ç na potrzeby dzieci. Niezb─Ödnym elementem roli nauczyciela jest ÔÇ×stanie si─ÖÔÇŁ badaczem i stosowanie zdefiniowanej przez Mari─Ö Montessori ÔÇ×pedagogiki naukowejÔÇŁ.

Planowanie.┬áKiedy nauczyciel planuje realizacj─Ö programu, powinien uwzgl─Ödni─ç w przeprowadzanych lekcjach najwa┼╝niejsze elementy programu, ┼é─ůczy─ç tematy ze sob─ů i utrzymywa─ç zaanga┼╝owanie uczni├│w. Nale┼╝y wtedy wzi─ů─ç pod uwag─Ö, ┼╝e cykl edukacyjny zajmuje trzy lata. Sesja na ten temat b─Ödzie sk┼éada┼éa si─Ö z dw├│ch cz─Ö┼Ťci i b─Ödzie po┼é─ůczona z popo┼éudniowymi zaj─Öciami praktycznymi.

Tradycyjna i wsp├│┼éczesna edukacja Montessori.┬áMaria Montessori wyprzedzi┼éa odkrycia wielu wsp├│┼éczesnych teoretyk├│w edukacji, jak np. Howarda Gardnera i jego teori─Ö o r├│┼╝nych rodzajach inteligencji, podobnie jak konstruktywistyczne teorie Lwa Wygotskiego i wielu innych uznanych badaczy XX wieku. Przygl─ůdaj─ůc si─Ö tym teoriom, mo┼╝emy doceni─ç osi─ůgni─Öcia Marii Montessori i pog┼é─Öbi─ç ich zrozumienie.

Motywacja.┬áÔÇ×Zarz─ůdzanieÔÇŁ klas─ů powinno d─ů┼╝y─ç do stworzenia atmosfery wykorzystuj─ůcej wrodzon─ů motywacj─Ö, kt├│ra sprawia, ┼╝e dzieci ucz─ů si─Ö z przyjemno┼Ťci─ů i satysfakcj─ů. Istnieje du┼╝a liczba wsp├│┼éczesnych bada┼ä wykazuj─ůcych, ┼╝e za┼éo┼╝enia Marii Montessori w tym zakresie by┼éy s┼éuszne. Podczas zaj─Ö─ç skoncentrujemy si─Ö na technikach, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e pobudzimy tak─ů motywacj─Ö w klasie.


Tematyka sesji popo┼éudniowych ÔÇ×Praktyka i prezentacjeÔÇŁ

Proces dodawania / Zapami─Ötywanie (matematyka).┬á┼Üledzimy, na przyk┼éadzie dodawania,┬áprzej┼Ťcie od konkretu do abstraktu┬áza pomoc─ů z┼éotych pere┼é, gry w znaczki i liczyd┼éa. Bieg┼éo┼Ť─ç w wykorzystywaniu tych umiej─Ötno┼Ťci wynika z zapadania w pami─Ö─ç faktu matematycznego jakim jest dodawanie. Procesowi temu pomagaj─ů tak┼╝e tabele i tablice do dodawania oraz w─ů┼╝ sumuj─ůcy.

Elementy sk┼éadaj─ůce si─Ö na ten proces nauczania wdra┼╝aj─ů podstawowe zasady pedagogiki Montessori: od konkretu do abstraktu, samodzielna praca/samoedukacja, nauka poprzez odkrywanie itd.

Cz─Ö┼Ťci zewn─Ötrzne / Wiedza pocz─ůtkowa / Funkcje cia┼éa (biologia).┬áPrzyjrzymy si─Ö drodze od znanego do mniej znanego i poszerzaniu wiedzy z zakresu biologii poprzez poznawanie zewn─Ötrznych cz─Ö┼Ťci kr─Ögowc├│w, wiedz─Ö pocz─ůtkow─ů (Kim jestem? ÔÇô materia┼é z pytaniami i odpowiedziami) oraz poznawanie funkcji cia┼éa kr─Ögowc├│w. Program nauczania tego przedmiotu zosta┼é tak skonstruowany, by po┼éo┼╝y─ç fundament pod bardziej zaawansowan─ů prac─Ö w zakresie klasyfikacji organizm├│w oraz by umie┼Ťci─ç cz┼éowieka w kontek┼Ťcie innych ┼╝yj─ůcych istot na naszej planecie.

Wst─Öp do czytania (j─Özyk).┬áNauka czytania jest zadaniem, kt├│re stanowi, wzgl─Ödnie nowe w historii rodzaju ludzkiego, wyzwanie neurologiczne. Zgodnie z najnowszymi ustaleniami nauka czytania sk┼éada si─Ö z nak┼éadaj─ůcych si─Ö na siebie system├│w, m.in. fonetyki (g┼éoski), sk┼éadni (gramatyka) i semantyki (znaczenie s┼é├│w). Materia┼éy Montessori daj─ů solidne podstawy do nauczania fonetyki i gramatyki, uzupe┼éniamy te narz─Ödzia innymi technikami, jak: wsp├│lne czytanie, czytanie wspomagane i program oparty o literatur─Ö.

Rodzina tr├│jk─ůt├│w / Tr├│jk─ůty konstrukcyjne (geometria).┬áPraca z pude┼ékiem patyk├│w geometrycznych mo┼╝e prowadzi─ç do stworzenia ÔÇ×siedmiu tr├│jk─ůt├│w ┼ŤwiataÔÇŁ. Z kolei tr├│jk─ůty konstrukcyjne, dzi─Öki kt├│rym budujemy niezliczone inne figury, pozwalaj─ů uczniowi na aktywne, nieustanne odkrywanie, co jest zgodne z konstruktywistycznym podej┼Ťciem do edukacji forsowanym przez Mari─Ö Montessori.

Fundamentalne potrzeby cz┼éowieka (historia).┬áAnaliza fundamentalnych potrzeb cz┼éowieka pokazuje, czego potrzebuje ka┼╝dy cz┼éowiek niezale┼╝nie od miejsca i czasu, w kt├│rym ┼╝yje, oraz jak r├│┼╝nie zaspokaja te potrzeby w zale┼╝no┼Ťci od sytuacji. Ta ÔÇ×jednorodno┼Ť─ç w r├│┼╝norodno┼ŤciÔÇŁ jest centralnym motywem edukacji kosmicznej. To zupe┼énie inny spos├│b nauczania historii ni┼╝ w przypadku edukacji konwencjonalnej, przechodz─ůcy, przy okazji, na wy┼╝szy poziom podstawowego nauczania o cywilizacji.

Linia ┼╝ycia (historia) / Pierwsza klasyfikacja (biologia).┬áJakie s─ů podwaliny tych dw├│ch dzia┼é├│w nauki? W jaki spos├│b wpisuj─ů si─Ö one w kontekst edukacji kosmicznej? Jak uzupe┼éniaj─ů si─Ö nawzajem? To jest jeden z najlepszych przyk┼éad├│w, jak wdro┼╝y─ç filozofi─Ö edukacji kosmicznej w codzienn─ů praktyk─Ö w klasie.

Szachownica (matematyka).┬áSzachownica daje uczniowi do r─Öki cudowne narz─Ödzie do przechodzenia od konkretu do abstraktu podczas mno┼╝enia liczb wielocyfrowych. Czynno┼Ťci, kt├│re wykonuje ucze┼ä podczas tego procesu, wykorzystuj─ů podstawowe zasady wynikaj─ůce z pedagogiki Montessori: od konkretu do abstraktu, samodzielna praca/samoedukacja, nauka poprzez odkrywanie itp.

Funkcje s┼é├│w (j─Özyk).┬áJak nauka o cz─Ö┼Ťciach mowy wp┼éywa na czytanie i pisanie? Jak tworzy─ç prezentacje, anga┼╝uj─ůce uczni├│w? Jest to dobry przyk┼éad tego, w jaki spos├│b dostosowujemy si─Ö do rozwoju umiej─Ötno┼Ťci j─Özykowych w┼éa┼Ťciwych uczniowi w danym wieku i do faz sensytywnych odpowiednich dla jego rozwoju neurologicznego.

S┼éo┼äce i Ziemia (geografia).┬áTo istotny przyk┼éad z programu nauczania geografii, kt├│ry ilustruje, jak wdro┼╝enie edukacji kosmicznej wp┼éywa na postrzeganie samych siebie. Pokazanie po raz pierwszy uczniowi S┼éo┼äca i Ziemi u┼Ťwiadamia mu, ┼╝e nie jest centrum wszech┼Ťwiata i daje mu mo┼╝liwo┼Ť─ç wykonania pierwszego kroku w celu znalezienia w┼éasnego miejsca we wszech┼Ťwiecie.

Geografia ekonomiczna (geografia).┬áGeografia ekonomiczna daje uczniowi wa┼╝n─ů lekcj─Ö wzajemnych zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy lud┼║mi na skal─Ö globaln─ů ÔÇô to kolejny kluczowy dzia┼é edukacji kosmicznej i istotny element na drodze do zrozumienia wsp├│┼éczesnego ┼Ťwiata, w kt├│rym ┼╝yjemy i w kt├│rym musimy zaj─ů─ç w┼éasne miejsce.

Proces pisania (j─Özyk).┬áPisanie stanowi po┼éow─Ö montessoria┼äskiego projektu doskonalenia kompetencji j─Özykowych, r├│wnolegle z czytaniem (oba dzia┼éy s─ů wspomagane przez gramatyk─Ö). Uczniowie rozwijaj─ů sw├│j ÔÇ×autorski g┼éosÔÇŁ, pisz─ůc w┼éasne teksty. Musimy nauczy─ç ich w┼éa┼Ťciwego procesu: rozpoznawania formy i tematu; napisania pierwszego szkicu; przedstawienia ÔÇ×pierwszegoÔÇŁ tekstu na forum publicznym w celu zebrania opinii; wprowadzania w┼éasnych zmian i przer├│bek b─ůd┼║ z pomoc─ů redaktora z zewn─ůtrz; i wreszcie przygotowanie ostatecznego tekstu do publikacji.

ÔÇ×KorektyÔÇŁ wprowadzane przez doros┼éego w zbyt wczesnej fazie tego procesu mog─ů zabi─ç ch─Ö─ç pisania.

Ostatni dzie┼ä sesji zostanie po┼Ťwi─Öcony tematom, kt├│re uczestnicy sesji uznaj─ů za potrzebne do uzupe┼énienia zagadnie┼ä przedstawionych w dniach poprzednich.

O prowadz─ůcych:

Rebecca D’Neil Duffy┬ánaucza ju┼╝ od ponad 50 lat. Po 10 latach pracy jako nauczyciel w tradycyjnej plac├│wce urodzi┼éa dziecko, kt├│re spowodowa┼éo, ┼╝e zakocha┼éa si─Ö w pedagogice Montessori. D’Neil posiada Dyplom Nauczyciela Montessori (2,5-6 lat) wydany przez AMI (Association Montessori International) oraz Dyplom Nauczyciela Montessori (6-12 lat) wydany przez AMS (American Montessori Society). D’Neil zdoby┼éa tak┼╝e stopie┼ä Master of Education w zakresie poradnictwa i doradztwa oraz certyfikat administracji i zarz─ůdzania. Przez 21 lat prowadzi┼éa w┼éasn─ů szko┼é─Ö w Georgii, kt├│ra jest cz┼éonkiem AMS. Od 25 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli w Stanach Zjednoczonych i Portoryko, a ponadto wsp├│lnie z m─Ö┼╝em Michaelem prowadzi szkolenia dla rodzic├│w, konsultacje plac├│wek szkolnych i przedszkolnych i wyst─Öpuje na licznych konferencjach Montessorianskich na ca┼éym ┼Üwiecie. R├│wnie┼╝ wsp├│lnie z m─Ö┼╝em napisa┼éa dwie ksi─ů┼╝ki:┬áChildren of the Universe: Cosmic Education in the Montessori Elementary Classroom┬á(Dzieci wszech┼Ťwiata. Edukacja kosmiczna w montessoria┼äskiej szkole podstawowej) i┬áLove of Learning: Supporting Intrinsic Motivation in Montessori Students┬á(Z mi┼éo┼Ťci do nauki. Wspieranie wewn─Ötrznej motywacji u dzieci w plac├│wkach montessoria┼äskich).

Michael Duffy┬ázaanga┼╝owa┼é si─Ö w edukacj─Ö montessoria┼äsk─ů w momencie, kiedy jakie┼Ť 40 lat temu jego c├│rka przekroczy┼éa pr├│g szko┼éy Montessori. Po 21 latach pracy jako dziennikarz przekwalifikowa┼é si─Ö na nauczyciela, uzyskuj─ůc Dyplom Nauczyciela Montessori (6-12 lat) wydawany przez AMS. By┼é wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielem Blackstock Montessori School w Villa Rica, Georgia, i posiada do┼Ťwiadczenie w nauczaniu dzieci w wieku 6-9 i 9-12 lat oraz w prowadzeniu szkolnego centrum multimedialnego. Poza certyfikatami montessoria┼äskimi, uzyska┼é tak┼╝e licencjat w zakresie filozofii, tytu┼é magistra teologii oraz Master of Education w dziedzinie edukacji medialnej. Michael bierze udzia┼é w konferencjach lokalnych, krajowych i mi─Ödzynarodowych, przeprowadza konsultacje plac├│wek oraz szkoli nauczycieli w Stanach Zjednoczonych, Portoryko i Kanadzie. Jest autorem┬áMath Works: Montessori Math and the Developing Brain┬á(Prace matematyczne. Matematyka Montessori a rozw├│j m├│zgu) oraz wsp├│┼éautorem┬áChildren of the Universe: Cosmic┬áEducation in the Montessori Elementary Classroom┬ái┬áLove of Learning: Supporting Intrinsic Motivation in Montessori Students.

Dost─Öpne warsztaty

Warsztaty zako┼äczone z mo┼╝liwo┼Ťci─ů ods┼éuchania

 
 
Warsztaty archiwalne

Kontakt

Adres

Polski Instytut Montessori Sp. z o.o. sp.k.
Lwowska 11 lok. 3
00-660 Warszawa

Dane rejestrowe

NIP: 7010691009
KRS: 0000678363

Numer konta

61 1090 1883 0000 0001 3472 7330
Santander Bank Polska S.A.

Formularz kontaktowy